Mina designer finns över hela Sverige

Jag har fått en del frågor om vad jag jobbar med. Jag jobbar som grafisk designer på ett skyltföretag. Jag designar allt från logotyper till diodskyltar på 10meter. När ni går på stan och går in i olika affärer så kanske det är jag som bestämt hur skylten som sitter ovan ska se ut. Vilket material den är i, hur den ska lysa, om det ska vara neonrör eller dioder, om det ska skifta färg eller vara en belyst skylt i rostfritt eller smide.

Det är mest sånt jag sysslar med får som sagt äran att göra allt från illustrationer, logotyper, profilmanualer och bestäma utseende på köpcentrum. Ja det kan till och med bli dekor till superdyra bilar. Visst är det ett skyltföretag jag jobbar på men vi får mycket förfrågningar om annat konstigt av kunder som kan vara allt från att skapa lysande konstverk till att designa sora vepor för att klä in varohus och arenor med.

Så här kan det se ut i början av ett projekt.
Man börjar med att göra lite skisser på hur man tänkt att det ska se ut. (Tyvärr får jag ju inte visa saker som inte är klara då allt är så hemligt hemligt men det är bara den här skissen jag har hemma på datorn. Har jobbat med det idag nämligen.) Sedan kommer själva jobbet. Man gör en detaljerad ritning med mått, skär/fräsfiler och mäter ut diod/neon-längder.


Lite skärmdumpar på dagens jobb.

Här får det inte diffa en mickrometer då allt sedan ska iväg för tillverkning. Många skyltar ser lika ut men saken är att de oftast inte är lika stora. Här massproduceras det sällan något då fasader/butiker ser olika ut hela tiden. för varje ny skylt måste alltså nya mätningar och ritningar göras och ofta får man göra om designen för att det ska funka med det elektriska. Det är inte lika lätt som att sätta en glödlampa i en lampsockel det här med skyltar precis.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Gosh, vad krångligt det låter. Fast väldigt kul!!!

2009-03-23 @ 06:31:03
Postat av: LINDA

Vilket roligt jobb du har! Vad krävs det för utbildning för att bli något sådant?



Sv: Jag såg inte programmet i Lördags... Ska kolla nästa lördag för att se avsnittet som jag var publik i.

2009-03-23 @ 10:14:17
URL: http://lindafunde.blogg.se/
Postat av: Sofia

Wow, vilken bra förklaring av ditt jobb. Nu vet ju jag vad du jobbar med men jag måste säga att jag är imponerad!

2009-03-23 @ 10:23:11
Postat av: ✿Linda H ✿

har du inga bilder på de du gjort??? så att man vet när man går i stan =)

2009-03-23 @ 11:53:38
URL: http://hogsta.blogg.se/
Postat av: Karin

Jag är med imponerad. Dags att du skippar din bimbolook! :D

2009-03-23 @ 12:02:08
URL: http://vackerunderbar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback